«ΑΕΡΟΜΑΧΙΕΣ» ΜΕ ΤΟ ΤΑΙΠΕΔ ΣΤΑ ΧΑΝΙΑ

«Στο πόδι» οι φορείς του νομού για το ξεπούλημα του αεροδρομίου.

Σφοδρές αντιδράσεις προκαλεί στα Χανιά η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης του αεροδρομίου «Δασκαλογιάννης» μέσω του ΤΑΙΠΕΔ. Οι τοπικοί φορείς δημιουργούν κοινό μέτωπο στο οποίο συμμετέχουν πλήθος φορέων από τους εργαζόμενους στην Υπηρεσία Πολιτικής αεροπορίας μέχρι τους επαγγελματοβιοτέχνες του Νομού και από τους ξενοδόχους μέχρι τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στην ένταση που δημιουργήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, με την εκδίωξη των υποψήφιων επενδυτών ήρθε να ρίξει λάδι η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ στην οποία δηλώνει ανυποχώρητο ως προς τη διαδικασία… «αξιοποίησης». 

Ο κρατικός αερολιμένας Χανίων περιλαμβάνεται στη λίστα των 11 περιφερειακών αεροδρομίων που εκχωρήθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ κατά τη θητεία του Ευάγγελου Βενιζέλου στο υπουργείο Οικονομικών και έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία υποβολής προτάσεων ενδιαφέροντος από ελληνικούς και ξένος ομίλους εταιριών. Την περασμένη εβδομάδα οι πιθανοί επενδυτές ξεκίνησαν επισκέψεις στα αεροδρόμια της χώρας για τη διενέργεια επιτόπιας έρευνας αγοράς για τα οφέλη που θα αποκομίσουν από κάθε ένα αεροδρόμιο ξεχωριστά. Στα Χανιά οι εκπρόσωποι των εταιριών έφτασαν την περασμένη Πέμπτη και συνάντησαν «τοίχο» από τους εργαζόμενους και τους τοπικούς φορείς οι οποίοι τους ανάγκασαν να επιστρέψουν άπραγοι στην Αθήνα, αφού κατάφεραν να εποπτεύσουν μόνο ένα μέρος των χώρων του αεροδρομίου. Μάλιστα οι εργαζόμενοι της ΥΠΑ προχώρησαν και σε συμβολική κατάληψη του γραφείου του αερολιμενάρχη, προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί η συνάντησή του με τους υποψήφιους επενδυτές.  

Στην κινητοποίηση των πολιτών το Ταμείο Αξιοποίησης Δημόσιας Περιουσίας απάντησε με μια λιτή όσο και αυστηρή ανακοίνωση στην οποία δηλώνει αποφασισμένο «να προχωρήσει στη διαδικασία αξιοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, που θα αναβαθμίσει τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους» τονίζοντας επίσης πως «θα συνεχίσει να αξιοποιεί την περιουσία του Ελληνικού Δημοσίου, με αποκλειστικό γνώμονα το όφελος των  τοπικών κοινωνιών και της εθνικής οικονομίας».

«Έρχονται ακριβότερα εισιτήρια»

Διαφορετική ωστόσο είναι η γνώμη των τοπικών φορέων των Χανίων. Για επανάληψη του λάθους που έγινε με το Ελ. Βενιζέλος στην Αθήνα, μιλά στην «Εφ.Συν.» ο πρόεδρος των υπαλλήλων Πολιτικής αεροπορίας στα Χανιά Μανώλης Αρμουτάκης: «Η ιδιωτικοποίηση θα αυξήσει τα τέλη προς τις αεροπορικές εταιρίες και θα διώξει κάποιες από αυτές μειώνοντας την κίνηση και αυξάνοντας τις τιμές των εισιτηρίων. Σήμερα το αεροδρόμιο έχει έσοδα πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο και ετοιμάζονται να το πουλήσουν για περίπου 15 εκατομμύρια. Μόνο κριτήριο είναι το κέρδος των ιδιωτών όπως έγινε και με το αεροδρόμιο της Αθήνας που με την πολιτική που ακολουθήθηκε βρέθηκε πίσω από τα ανταγωνιστικά του όπως της Κωνσταντινούπολης, ή της Βαρκελώνης».  

Για τεράστια ζημία στην τοπική οικονομία κάνει λόγο στην «Εφ.Συν.»  ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών και Βιοτεχνών Νομού Χανίων Αντώνης Παπαδουράκης. «Από τις περίπου 850.000 αφίξεις ετησίως, οι 350.000 είναι μέσω εταιριών low cost. Αυτοί οι τουρίστες θα λείψουν από την περιοχή ζημιώνοντας την τοπική οικονομία. Η ιδιωτικοποίηση θα στερήσει τουρίστες και θέσεις εργασίας ενώ θα σημάνει και ακριβότερα εισιτήρια για τη μετακίνηση των πολιτών» επισημαίνει ο κ. Παπαδουράκης αφήνοντας σαφείς αιχμές και για τα μονοπώλια των εσωτερικών μεταφορών που ευνοούνται από την κίνηση αυτή. «Εδώ και κάποιους μήνες οι Χανιώτες πετάνε στη Θεσσαλονίκη με 50 και 60 ευρώ με την Ryanair και σύντομα θα έχουν την ίδια δυνατότητα και για την Αθήνα. Από το Ηράκλειο, όπου δεν υπάρχει εταιρία low cost οι τιμές της Aegean είναι τριπλάσιες. Εμείς δεν έχουμε λόγο στον ανταγωνισμό των εταιριών αλλά μας ενδιαφέρει να υπάρχουν χαμηλές τιμές για τους κατοίκους των Χανίων και για τους τουρίστες» λέει ο ίδιος. 

«Άλλα λόγια» από τους βουλευτές της ΝΔ

Στην παλαιοκομματική κόντρα μεταξύ Χανίων και Ηρακλείου επενδύουν οι βουλευτές της ΝΔ στο νομό Χανίων. Στις τοποθετήσεις τους τόσο ο κ. Μαρκογιαννάκης όσο και ο κ. Βολουδάκης διαμαρτύρονται όχι για την ιδιωτικοποίηση του αεροδρομίου των Χανίων αλλά για την εξαίρεση του… Ηρακλείου από το πρόγραμμα των προς ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων, τονίζοντας ότι πλήττεται μόνο η δυτική και όχι η ανατολική Κρήτη. 

Τα εταιρικά σχήματα που έχουν εκδηλώσει ήδη ενδιαφέρον για την αγορά των περιφερειακών αεροδρομίων είναι η γαλλική Aeroports De La Cote d’ Azur, η κοινοπραξία της ελβετικής «Zurich Airport» με την ελληνική «J&P Avax», ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, η κοινοπραξία της γερμανικής «Fraport» με τον όμιλο «Κοπελούζου», η κοινοπραξία της γαλλικής «Vinci» με την ελληνική «Ελλάκτωρ» (Μπόμπολας), η «Corporacion America» από την Αργεντινή μαζί με την  «Μέτκα» του ομίλου «Μυτιληναίου» και η αμερικανική «Advent».  

(Κεντρική φωτογραφία: *flashnews.gr)

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 04.03.2014