Δείτε αυτό το βίντεο. Είναι εν συντομία ο «εξαντλητικός διάλογος» που γίνεται τα τελευταία 15 χρόνια στην Κρήτη για το θέμα του αεροδρομίου στο Καστέλλι. Δεκαπέντε ολόκληρα χρόνια συμπυκνωμένα σε ενάμισι λεπτό.
Γράφουν και ξαναγράφουν, χρόνια τώρα οι άνθρωποι τις διαμαρτυρίες τους, με χέρια ματωμένα, όπως η Φωτούλα Κουτράκη από το Θραψανό, που από τη σκληρή δουλειά στις ελιές και στα ζώα της, από το καθημερινό τρέξιμο για να συντηρήσει ένα σπίτι με τρία παιδιά, έφτασε να γράφει υπομνήματα για να τα δώσει στον πρωθυπουργό και βρήκε το θάρρος να σταθεί και εκεί, μπροστά του, και να του πει το αυτονόητο. Δείτε με πόση διακριτικότητα το παραπέμπει το υπόμνημα ο κ. Μητσοτάκης στον παρατρεχάμενό του. Και από εκεί, ξέρετε που καταλήγει…
Οι κάτοικοι της περιοχής (και αρκετοί άλλοι) φωνάζουμε για τον λάθος σχεδιασμό, για την καταστροφή του πρωτογενούς τομέα, για την εκδίωξη των ανθρώπων από τον τόπο τους, για το υπέρογκο κόστος που θα βαρύνει τις τσέπες όλων μας και τελικά θα κάνει κακό και στον τουρισμό, για τις ελλιπείς μελέτες, για την παραπληροφόρηση και τις παχυλές υποσχέσεις που μία – μία βγαίνουν ψεύτικες.
«Δείτε τί έκανε ένας άλλος αρχηγός κράτους στη Γαλλία», του λέει η Φωτούλα, «το ακύρωσε το αεροδρόμιο όταν κατάλαβε ότι καταστρέφει τους αγρότες του. Κάντε και εσείς μια μελέτη ανεξάρτητη και βρείτε την αλήθεια».
Σχετικό άρθρο για το γαλλικό αεροδρόμιο στη Νοτρ Νταμ ντε Λαντ μπορείτε να δείτε εδώ: https://www.tanea.gr/2018/01/18/world/oristiko-oxi-sto-aerodromio-tis-dixonoias/ (Τα Μαρινάκεια ΝΕΑ, δεν είχαν πρόβλημα να ονομάσουν εκείνο το αεροδρόμιο ως «Το αεροδρόμιο της Διχόνοιας»). Δείτε και εδώ, πόσο γλαφυρά περιγράφει η ΑΥΓΗ τις κινητοποιήσεις εκεί: http://www.avgi.gr/article/10810/153851/kinetopoiese-enantia-sto-megalo-aerodromio
Όλοι συμφωνούν ότι ένα αεροδρόμιο που καταλαμβάνει αγροτική γη είναι ένα λάθος έργο. Αρκεί να είναι στη Γαλλία. Για το δικό μας, εδώ στην Κρήτη, και ΤΑ ΝΕΑ και Η ΑΥΓΗ πανηγυρίζουν ανάλογα με το ποιος από τους δύο πρωθυπουργούς (Μητσοτάκης ή Τσίπρας αντίστοιχα) υπογράφει την καταδίκη του τόπου μας.
Κι έτσι, ξεκίνησαν οι εργασίες, με τις ευχές και των δύο κομμάτων (και του ΚΙΝΑΛΛ, βεβαίως, δεν σας ξεχνώ Bασίλη Κεγκέρογλου, μην ανησυχείτε…).
Δείτε που είμαστε σήμερα, για να μην λέτε μετά «δεν φανταζόμουν τί θα γίνει στον τόπο». Πάνω η εικόνα της Πεδιάδας πριν την έναρξη των εργασιών. Κάτω η εικόνα σήμερα, με ένα (ελάχιστο) ακόμα μέρος της καταστροφής (πατήστε για μεγέθυνση).
«Ξέρω την άποψή σας, την ακούω, αλλά η απόφαση έχει ληφθεί και το έργο θα γίνει». Τόσο απλά, τόσο γρήγορα απαντά ο κ. Μητσοτάκης στην κάτοικο της περιοχής. Αυτόν ακριβώς τον διάλογο κάνουν εδώ και 15 χρόνια. Τον ίδιο διάλογο έκανε και ο Σπίρτζης, τον ίδιο διάλογο έκανε και ο Τσίπρας, τον ίδιο διάλογο έκαναν και ο Σουφλιάς και ο Χρυσοχοϊδής και ο Βερελής και ο Στρατάκης και όλοι όσοι επέμειναν πεισματικά στην καταστροφική ιδέα. Και στο τέλος το συμπέρασμα είναι: «Σας ακούσαμε, σας καταλαβαίνουμε αλλά το έργο θα γίνει…» . Στο τέλος ο Μητσοτάκης ρίχνει και ένα πανηγυρικό και γελαδερό «Σας ευχαριστώ, σας ευχαριστώ» σαν να του είπε μπράβο η Φωτούλα για το καλό που κάνει στον τόπο μας.
Και μπήκε λοιπόν η (ταφό)πλακα με τον Μητσοτάκη και τον Καραμανλή να κραδαίνουν το μυστρί (σήμα κατατεθέν του Παττακού – καλά δεν τους επεσήμανε κανένας από τις στρατιές των επικοινωνιολόγων τον κακό συνειρμό που έχει το συγκεκριμένο εργαλείο στο χέρι πολιτικών;)
Και όσο εκείνοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι το αεροδρόμιο προχωρά κανονικά, τόσο ανακύπτουν προβλήματα, τόσο αποκαλύπτεται το μέγεθος της απάτης για τους ντόπιους ώστε να πάρουν το μερίδιό τους η ΤΕΡΝΑ και φυσικά οι Ινδοί της GMR, που βέβαια δεν θα φύγουν παραπονεμένοι…
ΟΙ ΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΣΥΝΝΕΦΑ
Και όσο αποκαλύπτεται το μέγεθος της απάτης, τόσο πέφτουν από τα σύννεφα δήμαρχοι και αντιδήμαρχοι, περιφερειάρχης και βουλευτές. Για την υποθήκη των 3.000 στρεμμάτων και για την αγανάκτηση του δημάρχου Ηρακλείου και του περιφερειάρχη, τα έχω γράψει σε προηγούμενο κείμενο.
Για την εκδίωξη του Δήμου Μινώα Πεδιάδος από το ΔΣ της εταιρίας του αεροδρομίου, ο δήμαρχος Μανώλης Φραγκάκης τα έμαθε τώρα και φυσικά έπεσε κι αυτός από τα σύννεφα. Φήμες λένε πως ο Σπίρτζης είχε μεν υποσχεθεί πως θα συμμετέχει ο Δήμος στο ΔΣ της εταιρίας αλλά έχοντας ως δεδομένο πως δήμαρχος θα είναι ο Ζαχ. Καλογεράκης και η συγκεκριμένη θέση ήταν κάπως, πώς να το πω, «privé».
Μετά όμως ο Καλογεράκης έχασε και η θέση του Δήμου στο ΔΣ μάλλον έφυγε μαζί του. Και δεν θα έρθει πίσω αν δεν πειστούν όλοι πως ο νέος δήμαρχος είναι αναφανδόν και χωρίς αστερίσκους υπέρ του έργου. Εξάλλου στο άρθρο 9, παράγραφος 8, εδάφιο 2 (9.8.2) της Σύμβασης Παραχώρησης ορίζεται σαφώς πως «κάθε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου υποχρεούται, λαμβανομένου υπόψη του σκοπού της Εταιρείας και του δημοσίου συμφέροντος, να ενεργεί πάντοτε με βάση αποκλειστικά το συμφέρον της Εταιρείας και για την προώθηση των εργασιών της, και τούτο ανεξαρτήτως των συμφερόντων του Μετόχου ή οποιουδήποτε Κοινού Μετόχου που τον πρότεινε». (Αν τυχόν δεν έγινε σαφές για τα συμφέροντα ποιανού θα λειτουργεί βάσει της σύμβασης ο δήμαρχος, ακόμα και αν τελικά τον βάλουν στο ΔΣ).
Εκείνο πάντως που φαίνεται να ξέρει καλά ο δήμαρχος είναι για τα ανταποδοτικά χρήματα που θα παίρνει ο Δήμος από το τέλος 2%, που τους υπόσχονται από τα έσοδα του αεροδρομίου. Ο ίδιος μου είπε ότι θα είναι «μηδαμινά». Σιγά τώρα, μήπως δεν ξέρω πως μαγειρεύονται τα έσοδα των επιχειρήσεων, μου είπε… Δείτε εδώ το βίντεο:
Πόσα όμως θα είναι ακριβώς τα έσοδα του αεροδρομίου για να υπολογίσουμε και εμείς πόσο θα είναι το 2% μας; Κανείς δεν ξέρει.
ΛΙΓΑ (ΑΠΛΑ) ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Εχετε όρεξη για μερικές αριθμητικές πράξεις;
Απλά πράγματα, όχι τίποτα δύσκολα. Πάρτε κομπιουτεράκι:
Ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης έλεγε δημοσίως για 184 εκατομμύρια στα 35 χρόνια (δηλαδή 5,2 εκατομμύρια τον χρόνο).
Προχθές, σε ρεπορτάζ της συναδέλφου μου Χαράς Τζαναβάρα στην ΕΦΣΥΝ, ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών Γ. Καραγιάννης, της είπε ότι το 2% των αντισταθμιστικών θα είναι περίπου 4 εκατομμύρια το χρόνο (δηλαδή 140 εκατομμύρια στα 35 χρόνια, αντί για τα 184 που έλεγε ο Σπίρτζης. Πάνε λοιπόν τα πρώτα 44 εκατομμύρια…).
Εχουμε λοιπόν δύο σενάρια:
α) Γ. Καραγιάννης: 4 εκατ ευρώ το χρόνο
β) Χρ. Σπίρτζης: 5,2 εκατ. ευρώ το χρόνο.
Αν λοιπόν αυτά τα ποσά είναι το 2%, για να δούμε πόσο θα είναι το 100%…
Εδώ χρησιμοποιούμε την απλή μέθοδο των τριών:
α) Για να είναι κάποιου “Χ” ποσού το 2% ίσον με 4 εκατομμύρια (Καραγιάννης), το “Χ” πρέπει να είναι: 4 εκατομμύρια / 0,02 = 200 εκατομμύρια.
β) Για να είναι κάποιου “Χ” ποσού το 2% ίσον με 5,2 εκατομμύρια (Σπίρτζης), το “Χ” πρέπει να είναι: 5,2 εκατομμύρια / 0,02% = 260 εκατομμύρια
Δηλαδή για να ισχύει κάποιο από τα δύο σενάρια, τα ετήσια καθαρά έσοδα του αεροδρομίου, επί των οποίων θα υπολογιστεί το 2% θα πρέπει να είναι ή 200 (Καραγιάννης) ή 260 (Σπίρτζης) εκατομμύρια. (Προσοχή στο «τα καθαρά έσοδα», ακούσατε τον δήμαρχο που λέει, «έλα τώρα, λες και δεν ξέρουμε πως υπολογίζονται τα έσοδα των επιχειρήσεων…»;) Αλλά ας είμαστε καλόπιστοι. Ας υποθέσουμε πως δεν θα μας κοροϊδεύουν – εξάλλου μάλλον θα μας κάνουν τη χάρη να βάλουν και τον δήμαρχο στο ΔΣ για να βλέπει από μέσα τί γίνεται…)
Για να δούμε όμως, πόσα λεφτά βγάζει σήμερα το αεροδρόμιο Ηρακλείου: Με βάση τα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας τα έσοδα του «Νίκος Καζαντζάκης» για το 2019 ήταν ακριβώς 51.436.153 ευρώ.
Πώς θα γίνουν τα 50 εκατομμύρια 200 ή 260, δηλαδή τετραπλάσια ή πενταπλάσια;
Φτάνει από μόνο του το εμπορικό πάρκο; Θα έχει το εμπορικό πάρκο έσοδα όσο τρία ή τέσσερα σημερινά αεροδρόμια;
Το πιθανότερο σενάριο είναι η ραγδαία αύξηση του κόστους στα αεροπορικά τέλη (δηλαδή στα εισιτήρια – δηλαδή στην τσέπη των ταξιδιωτών). Η ραγδαία αύξηση στο κόστος των υπηρεσιών εδάφους (δηλαδή στα εισιτήρια – δηλαδή στην τσέπη των ταξιδιωτών), η ραγδαία αύξηση στις τιμές για τη στάθμευση των αυτοκινήτων (δηλαδή στην τσέπη των ταξιδιωτών), η ραγδαία αύξηση σε κάθε προϊόν ή υπηρεσία που μπορεί να ενοικιαστεί ή να πωληθεί μέσα και γύρω από το αεροδρόμιο (δηλαδή στην τσέπη των ταξιδιωτών). Η οποία τσέπη των ταξιδιωτών φυσικά θα επιβαρυνθεί και από το κόστος μετακίνησης στα 40 χιλιόμετρα από και προς το αεροδρόμιο, και από το κόστος της παραπάνω ώρας πτήσης των αεροσκαφών (δεν είναι αμελητέο) και από το κόστος μεταφοράς των καυσίμων με 50 βυτιοφόρα κάθε μέρα από τα Λινοπεράματα μέχρι το Καστέλλι (60 χλμ). Τα λένε κι άλλοι δεν τα λέω μόνο εγώ. Δείτε παρακάτω το βίντεο με τίτλο: «Οι Κρητικοί θα κλαίνε με αυτά που θα πληρώνουν στο Καστέλλι»:
Και επειδή έχω βαρεθεί να τα λέω μόνος μου, προ(σ)κάλεσα κατά την τελετή θεμελίωσης τον πρόεδρο της εταιρίας του Αεροδρομίου κ. Μιχάλη Γουρζή (αντιπρόεδρος της ΤΕΡΝΑ και πεθερός του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπετρίτη), να έρθει κάποτε να κάνουμε μια συνέντευξη όπου και όποτε θέλει εκείνος και να μας δείξει επιτέλους τα οικονομικά του αεροδρομίου, εκείνη την περίφημη μελέτη βιωσιμότητας ή τη μελέτη «κόστους – οφέλους» που κρατούν επτασφράγιστο μυστικό και οι κυβερνήσεις και η κοινοπραξία. Και μακάρι να μου αποδείξει ότι κάνω λάθος…
Πάντως εκτός από εμένα, που ίσως δικαίως νομίζετε πως είμαι κακεντρεχής και παράξενος, αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα του έργου φαίνεται να έχει και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία, όπως και να το κάνεις, έχει ανθρώπους που ξέρουν πολύ καλύτερα μαθηματικά από εμένα. Είναι αυτοί που δανείζουν το ελληνικό δημόσιο με 180 εκατομμύρια για να τα ρίξει στο νέο αεροδρόμιο. Και όταν ήρθε η ώρα να δουν πώς θα πάρουν πίσω τα λεφτά τους, μάλλον αυτοί δεν πείστηκαν, όπως οι τοπικοί μας προύχοντες, από τις υποσχέσεις για τετραπλασιασμό ή πενταπλασιασμό των εσόδων. Και έβαλαν στον ντορβά και την έκταση 3.000 στρεμμάτων του “Ν.Καζαντζάκης”. «Καλές δουλειές, παιδιά, στο αεροδρόμιο» τους είπαν, αλλά για να είμαστε εμείς σίγουροι για τα λεφτά μας, βρείτε υποχρεωτικά επενδυτή για να εκποιήσετε και το άλλο που θα αδειάσει, ώστε να έχουμε και εμείς μια σιγουράντζα. Τόσο απλά.
Ο ΜΑΧΗΤΙΚΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΗΓΟΥΜΕΝΙΔΗΣ
Και μια που φτάσαμε στο «Νίκος Καζαντζάκης», για το οποίο οι εξελίξεις ήταν καταιγιστικές τις τελευταίες ημέρες, ελάτε να ασχοληθούμε λίγο με τον ΣΥΡΙΖΑ.
Από τη στιγμή που έγινε γνωστός ο «οδικός χάρτης» για την εκποίηση του «Ν. Καζαντζάκης» από το ρεπορτάζ μου εδώ (για να ευλογήσουμε και λίγο τα γένια μας…) οι αυτοδιοικητικοί δήλωσαν έκπληκτοι. Οι βουλευτές της ΝΔ βουβάθηκαν εντελώς ενώ οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ βγήκαν… στα κάγκελα.
Σκληρές ανακοινώσεις εξέδωσαν και ο Χάρης Μαμουλάκης (μίλησε για «νέο “μνημόνιο” που δεσμεύει με σκληρούς όρους» τους χώρους του υπάρχοντος αεροδρομίου) και ο Σωκράτης Βαρδάκης (μίλησε για αγνόηση της βούλησης της τοπικής κοινωνίας και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «από πρόθεση απέκρυψε το περιεχόμενο της συμφωνίας»).
Ο πιο σκληρός όλων όμως ήταν ο Νίκος Ηγουμενίδης:
«Παραχωρείτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σαν ενέχυρο την έκταση-φιλέτο του σημερινού Αεροδρομίου “Νίκος Καζαντζάκης” περίπου τρεις χιλιάδες στρέμματα στο βόρειο παραλιακό μέτωπο της πόλης του Ηρακλείου», είπε στη βουλή στον υπουργό Υποδομών.
Πάνω τη μαχητικότητά του όμως καρφώθηκε…
Πήγε και στο Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου όπου συζητούσαν εσπευσμένα το θέμα, μετά το γενικό πέσιμο από τα σύννεφα. Και για να τους πείσει πως ο ΣΥΡΙΖΑ είχε σε μεγαλύτερη υπόληψη τους δημάρχους, τους διάβασε ένα απόσπασμα από την ομιλία του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη στη Βουλή, τον Μάιο του ’19, όταν ψήφιζαν όλοι μαζί για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης. Διάβασε λοιπόν το παρακάτω εδάφιο επί λέξει από τα λόγια του τότε υπουργού:
«Ήδη συγκροτήθηκε η επιτροπή από τα αρμόδια Υπουργεία για να έχουμε έναν οδικό χάρτη αξιοποίησης. Άρα, τον πρώτο χρόνο που στο χρονοδιάγραμμα προβλέπονται να βγουν οι άδειες για το Καστέλι, θα έχουμε προχωρήσει και τη διαβούλευση και ίσως και τις μελέτες για τις χρήσεις που θα προβλέπονται στο “ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ”. Αλλά αυτό δεν θα προκύψει στη λογική που δεσμεύσατε το Ελληνικό, κυρίες και κύριοι της Νέας Δημοκρατίας, θα προέλθει από διαβούλευση με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης».
Προφανώς ο κ. Ηγουμενίδης ήθελε να τονίσει το δεύτερο σκέλος της πρότασης του πρώην υπουργού. Εκείνο το «θα προέλθει από διαβούλευση με τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης». Έλα όμως που για να διαβάσεις ολόκληρη τη φράση πρέπει να πεις και το πρώτο μέρος. Ώστε αλήθεια, κύριε Ηγουμενίδη και κύριε Σπίρτζη ετοιμαζόταν ο «οδικός χάρτης» για την αξιοποίηση του Καζαντζάκης; Δείτε σύμπτωση. Για «οδικό χάρτη» (road map) μιλά και η ΕΤΕπ. Και αλήθεια, όσο θα βγαίναν οι άδειες για το Καστέλλι, θα προχωρούσαν και οι μελέτες για το Καζαντζάκης; Κοίτα να δεις πάλι σύμπτωση, πόσο ταιριάζει αυτό με τα ορόσημα (milestones) που βάζει στο κείμενό της η ΕΤΕπ για τη σύνδεση της χρηματοδότησης του Καστελλίου με την εκποίηση του «Καζαντζάκης». Και τελικά στα ίδια ήρθαμε. Και αυτοί εδώ, της ΝΔ, υποσχέθηκαν έστω και μετά την αποκάλυψη, διαβούλευση με τους δήμους. Η ουσία όμως δεν αλλάζει η έκταση εκποιείται. Με ΝΔ ή με ΣΥΡΙΖΑ, με ή χωρίς διαβούλευση.
Ο ίδιος άνθρωπος που διάβαζε αυτά στο Δημοτικό Συμβούλιο, λίγες μέρες μετά έλεγε στη Βουλή πως «η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ποτέ δεν συμφώνησε στη διασύνδεση της νυν έκτασης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι με την έκταση του “Νίκος Καζαντζάκης”. Και καλούσε τον υπουργό να φέρει άμεσα τη σύμβαση στη βουλή: «Υποθηκεύετε την έκταση αυτή με τη σύμβαση που πάτε να υπογράψετε». Φέρτε τη σύμβαση να τη δούμε και μακάρι να διαψευστώ. Καλύτερα κακός μάντης, παρά μάντης κακών», του είπε συγκεκριμένα.
Εγώ κύριε Ηγουμενίδη, λέω να φέρετε και εσείς τον «οδικό χάρτη» που ετοίμαζε ο κ. Σπίρτζης και μακάρι να βγω «κακός μάντης, παρά μάντης κακών». Καλύτερα να διαψευστώ ότι κάνατε ακριβώς το ίδιο παιχνίδι εις βάρος του Ηρακλείου και μας δουλεύετε ψιλό γαζί και οι δύο κυβερνήσεις…
ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΑΣΩ ΚΑΙ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Θα μου πείτε τί περιμένεις από τους βουλευτές όταν οι ίδιοι οι τοπικοί άρχοντες (πρώην και νυν) συνεχίζουν να παραμυθιάζουν τους κατοίκους της περιοχής τους. Έπεσε μπροστά μου ένα γράμμα του πρώην δημάρχου Αρκαλοχωρίου Χαράλαμπου Γιαννόπουλου (από τους βασικούς υποστηρικτές του νυν δημάρχου Μινώα Πεδιάδος και από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές του αεροδρομίου). Το γράμμα το στέλνει «προς τον εξοχότατο πρωθυπουργό της Ελλάδας κύριο Κυριάκο Μητσοτάκη» και πετάει εκεί αρκετά… «μαργαριτάρια».
Διαμαρτύρεται ο πρώην δήμαρχος για το αεροδρόμιο. Όχι για την καταστροφή που έρχεται αλλά επειδή το αεροδρόμιο δεν γίνεται πιο μεγάλο (για πιο μεγάλη καταστροφή). Ναι ο αθεόφοβος. Αυτός έχει μείνει ακόμα στις παχυλές υποσχέσεις των δικών του εκεί στο παλιό ΠΑΣΟΚ που όλοι αγαπήσαμε. Αν και παραδέχεται στην αρχή πως θα καταστρέψει την περιοχή του (το ξέρει ασφαλώς) το χαρακτηρίζει «ανάπηρο αεροδρόμιο». Επειδή μειώθηκε κατά 600 μέτρα το μήκος του διαδρόμου σε σχέση με την αρχική μελέτη. Και επειδή, λέει, «δεν θα μπορεί να υποστηρίξει πτήσεις cargo, μεταφοράς ευαίσθητων γεωργικών προϊόντων σε μακρινούς προορισμούς». Ούτε η ΤΕΡΝΑ, ούτε οποιαδήποτε από τις κυβερνήσεις ΣΥΡΙΖΑ – ΝΔ τόλμησαν να επαναναφέρουν εκείνο το παλιό παραμύθι για «Αεροδρόμιο–Ηub», που θα κάνει και εμπορικές πτήσεις Cargo και που θα λειτουργεί στο φουλ όλο τον χρόνο. Μόνο ο Γιαννόπουλος φαντάζεται ακόμα εμπορικές πτήσεις και έχει βρει μάλιστα και το εμπόρευμα. Τα αγροτικά προϊόντα της Κρήτης. Και δεν σκέφτεται (ή κάνει πως δεν σκέφτεται) το εξής απλό ερώτημα…
Γιατί δεν φεύγουν άραγε και σήμερα με αεροπλάνο από την Κρήτη οι ντομάτες και τα αγγουράκια μας κ. Γιαννόπουλέ μου; Επειδή δεν έχουμε μεγάλο αεροδρόμιο για να κατέβουν τα Cargo ή μήπως επειδή το κόστος της αεροπορικής μεταφοράς είναι δεκαπλάσιο από την αξία των προϊόντων που θα μεταφερθούν; Από τα Χανιά που έχουν μεγάλο διάδρομο γιατί δεν φεύγουν αεροπορικώς το λάδι και τα πορτοκάλια τους;
Τί να σας πω. Πάρτε με αυτή την αφορμή μια ιδέα για το πόσο παραμύθι έχουν φάει οι Κρητικοί για το αεροδρόμιο. Κάποιοι τους έλεγαν παλιά πως από το Καστέλλι θα έφταναν οι ντομάτες τους σε δυο ώρες στη Γερμανία. Κάποιοι τους το λένε ακόμα…
Γενικά το θέμα «Cargo» και «Hub» έχει μέσα του πολύ μεγάλη εξαπάτηση. Οι περισσότεροι το ψυλιάστηκαν και σταμάτησαν να το επικαλούνται για να μη γίνονται ρεζίλι. Τί να απαντήσεις όταν σε ρωτούν «γιατί βρε κουμπάρε μια μεγάλη μεταφορική εταιρία να κάνει κόμβο την Κρήτη και να φέρει πάνω σε νησί τα εμπορεύματα που μετά θα πρέπει να μπουν σε πλοίο για να ταξιδέψουν στον Πειραιά και από εκεί σε όλη την Ελλάδα ή την Ευρώπη; Γιατί να μην τα πάει κατευθείαν στην Αθήνα ή σε κάποιο αεροδρόμιο της Ευρώπης και από εκεί να τα διανείμει οδικώς;» Και γιατί οι ορδές των Κινέζων τουριστών να έρθουν στην Κρήτη με τεράστια αεροπλάνα και να μην πάνε στην Αθήνα και από εκεί να διαμοιραστούν εύκολα σε όλους τους προορισμούς της χώρας; Η μήπως νομίζεις πως οι Κινέζοι θέλουν να δουν μόνο την Κρήτη; Οι περισσότεροι το κατάλαβαν ότι όλα αυτά ήταν φούμαρα και πως δεν αντέχει σε σοβαρή κριτική το σενάριο αυτό. Ο κ. Γιαννόπουλος συνεχίζει ακόμα…
Λέει κι άλλα πολλά στο γράμμα προς τον… εξοχότατο ο πρώην δήμαρχος.
«Να προσλαμβάνονται κατά προτεραιότητα οι ντόπιοι» (αυτό το λέει και ο ευνοούμενός του, ο νυν δήμαρχος). Αφήστε το κύριοι, θα κανονίσει η αγορά ποιος θα πάει και ποιος όχι. Ούτε μπορεί, ούτε θέλει η κοινοπραξία να βάλει τέτοιο όρο. Η πραγματικότητα και η αγορά θα το λύσουν το θέμα. Αν ποτέ γίνει το αεροδρόμιο, προφανώς θα συμφέρει περισσότερο τους ανθρώπους που μένουν κοντά να πιάσουν δουλειά εκεί παρά αυτούς που θα πρέπει να ξοδεύουν και τα 600 ευρώ του μισθού τους στο πήγαινε έλα. Από την άλλη, εσείς θα παίρνατε στη δουλειά σας κάποιον με χαμηλότερα προσόντα μόνο και μόνο επειδή έμενε κοντά; Αν έχει τα προσόντα ο δημότης σας θα πάει, αν δεν έχει θα πάει κάποιος άλλος. Σταματήστε λοιπόν να χαϊδεύετε τα αυτιά του…
Με την ευκαιρία ακόμα ένα παραμύθι: Στην τελετή θεμελίωσης ο Καραμανλής και ο Μητσοτάκης μίλησαν για «7000 θέσεις εργασίας». Αν προσέξετε, η κατασκευάστρια εταιρία ποτέ και πουθενά δεν αναφέρει αριθμό εργαζομένων στη λειτουργία του αεροδρομίου. Μόνο τους 2000 εργάτες στην κατασκευή.
Στο σημερινό αεροδρόμιο εργάζονται μόνιμα 450 υπάλληλοι της ΥΠΑ και περίπου 1.700 εποχικοί υπάλληλοι στη high season. Σύνολο 2.300 μάξιμουμ. (Για τόσους ακριβώς μιλά και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου). Για να φτάσουμε τους 7.000 εργαζόμενους πόσο μεγαλύτερο πρέπει να είναι το αεροδρόμιο και πόσο περισσότερες οι πτήσεις; Περίπου τριπλάσιες, δηλαδή από τα 8 να φτάσει στα 24 εκατομμύρια επιβάτες. Εκείνοι υπολογίζουν να φτάσουν τα 10 εκατομμύρια. Και τους σημερινούς 2300 εργαζόμενους (στη hight season) τί θα τους κάνουν, θα τους απολύσουν, για να πάρουν εσάς; Πάλι ο φίλτατος πρώην δήμαρχος Αρκαλοχωρίου, Χαράλαμπος Γιαννόπουλος δίνει την απάντηση στο γράμμα προς τον εξοχότατο: «Οι ήδη εργαζόμενοι σήμερα στο εργοτάξιο του έργου, (σ.σ. από τους 2000 της περιόδου κατασκευής που λέγαμε) στην συντριπτική πλειοψηφία, είναι ξένοι προς τον τόπο μας» του λέει. Αφήστε τα, δήμαρχέ μου, άπονη ζωή. Ναι μωρέ οι Βούλγαροι είναι κάπως πιο φτηνοί από τους Αρκαλοχωρίτες… Αλλάξτε πλευρό λοιπόν εκεί στην Πεδιάδα όσοι ακόμα περιμένετε δουλειές και ξανασκεφτείτε το μήπως το λαδάκι που βγάζετε σήμερα και που θα τρώει αύριο τόσα καυσαέρια, αξίζει περισσότερο;
Εκεί όμως που ο πρώην δήμαρχος φλερτάρει επικίνδυνα με την ανοησία είναι το όνομα του αεροδρομίου. Ζητά από τον εξοχότατο πρωθυπουργό να το βαφτίσει «ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΜΙΝΩΣ, MINOAN AIRPORT». «Το πιο επιτυχές, το πιο όμορφο, το πιο διάσημο και το πιο ταιριαστό, τιμή για την Κρήτη και τη Χώρα. Εξ ίσου βέβαια ταιριαστό και για τον ομώνυμο δήμο μας που θα προβάλλεται σε όλο τον κόσμο».
Α ρε Φωτούλα (επίτρεψέ μου τον ενικό). Είδες για τί συζητάει ο κόσμος; Είδες για τί πράγματα γίνεται τόσα χρόνια ο «διάλογος» και εσύ περιμένεις να κάνει ανεξάρτητη έρευνα ο εξοχότατος για να πάρει τις σωστές αποφάσεις…
ΑΦΗΝΩ ΓΙΑ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΑ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΑ
Όχι για άλλο λόγο αλλά επειδή ξέρω πως είστε πολλοί εκεί έξω που μόλις διαβάσετε για τα όρνια και τις περιοχές ειδικής προστασίας και τις Natura 2000 θα πείτε ώχου πάλι αυτά τα οικολογικά… Εγώ πάλι λέω, να ανάβετε ένα κερί στους οικολόγους που κρατάνε κάτι τις, γιατί αλλιώς θα είχατε βουτηχτεί μέχρι το λαιμό στην… «ανάπτυξη».
Πήγα που λέτε μέχρι την Αθήνα για να παρακολουθήσω την εκδίκαση στο ΣτΕ της προσφυγής των κατοίκων του Καστελλίου σε σχέση με τις περιβαλλοντικές παραβάσεις του έργου. Ενας από τους λόγους της προσφυγής ήταν ότι για την αδειοδότηση του έργου δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων, παρά το γεγονός ότι επηρεάζεται καθοριστικά η Ζώνη Ειδικής Προστασίας «Αστερούσια Ορη (Κόφινας)» με κωδικό GR4310013 και άλλες.
Εκεί στα Αστερούσια που λέτε, όπως υποστήριξε ο δικηγόρος των κατοίκων, ζουν μερικά από τα τελευταία ζευγάρια των εντυπωσιακών όρνεων της περιοχής με άνοιγμα φτερών κοντά στα τρία μέτρα. Ως απάντηση, το Υπουργείο Υποδομών, κατέθεσε ένα υπόμνημα στο δικαστήριο με το οποίο λέει ότι δεν είναι έτσι, και ότι δεν θα επηρεαστούν τα όρνεα. Ξέρετε γιατί; Γιατί πολύ απλά θα φύγουν από την περιοχή λόγω των αεροπλάνων: «Η συνεχόμενη παρουσία των αεροπλάνων, θα μεταβάλλει τη συμπεριφορά των όρνιων και αναμένεται να τα απομακρύνει μόνιμα από τα επίπεδα και την κατεύθυνση προσγειώσεως και απογειώσεως των αεροπλάνων». Να, διαβάστε το και εδώ αν δεν με πιστεύετε…
Ναι μα τω Θεώ… Σοβαροί άνθρωποι τα έγραψαν αυτά, δικηγόροι που κλήθηκαν να σταθούν μπροστά στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας. «Από το έργο θα επηρεαστούν τα όρνεα», τους έλεγαν οι μεν «Μα δεν θα επηρεαστούν, αφού θα φύγουν» έλεγαν οι δε.
«Ε, το να φύγουν, δε σημαίνει ότι θα επηρεαστούν;» έλεγαν οι μεν, «όχι δεν θα επηρεαστούν, απλά θα φύγουν» έλεγαν οι δε. Θα μπορούσαν να πουν και πιο ξεκάθαρα, ότι τα όρνια θα φύγουν γιατί θα έρθουν άλλα όρνια, μεγαλύτερα και πιο σαρκοβόρα…
Το ίδιο έλεγαν και για τους ανθρώπους, αν θυμάστε, με τον θόρυβο. Στην τροποποίηση της ΜΠΕ του 2017 έλεγαν πως οι επιπτώσεις από τον θόρυβο στην περιοχή έχουν μειωθεί σε σχέση με αυτές που αρχικά είχαν υπολογίσει το 2009. Γιατί; Μα επειδή έχει ήδη αρχίσει να μειώνεται ο πληθυσμός στη γύρω περιοχή (σελίδα 252 της μελέτης τροποποίησης του 2017). Συνεπώς, λιγότεροι κάτοικοι, λιγότερες επιπτώσεις… Παράλογο;
Και φυσικά να μην ξεχάσω τη στάση του Δήμου Μινώα Πεδιάδος σε σχέση με την εκδίκαση στο ΣτΕ. Ρώτησα τις προάλλες τον δήμαρχο: «Σας αφορά ότι κάποιοι δημότες σας προσφεύγουν κατά του έργου;»
– «Ε, εμείς δεν τους είπαμε ούτε να προσφύγουν, ούτε να μην προσφύγουν» μου απάντησε…
Άμα έχεις όμως την αυτοδιοίκηση στήριγμά σου ε, άλλο πράγμα.
Το βίντεο εδώ:
* Και μια οφειλόμενη επανόρθωση σχετικά με τη δίκη στο ΣτΕ.
Σε προηγούμενο κείμενό μου αλλά και σε ραδιοφωνική συνομιλία στο Ράδιο Κρήτη ανέφερα πως η Περιφέρεια Κρήτης επρόκειτο να ασκήσει παρέμβαση υπέρ του έργου και εναντίον της προσφυγής των κατοίκων. Ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, το διέψευσε και υποσχέθηκα πως αν είναι λάθος η πληροφορία μου, θα επανορθώσω δημοσίως. Λοιπόν ήταν όντως λάθος η πληροφορία. Η Περιφέρεια δεν άσκησε καμία παρέμβαση. Ούτε κατά, ούτε φυσικά υπέρ των κατοίκων. Εχω να προσάψω πολλά στον περιφερειάρχη για την ενδοτική στάση που έχει κρατήσει στο τεράστιο ζήτημα του αεροδρομίου (όπως και για τις εξορύξεις, και για το καζίνο κτλ), αλλά στο συγκεκριμένο ζήτημα της παρέμβασης στο ΣτΕ, έκανα λάθος και το επανορθώνω και από εδώ όπως έκανα και ραδιοφωνικά.