ΕΞΗΓΓΕΙΛΕ ΒΟΑΚ ΜΕ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΥ ΑΠΕΡΡΙΠΤΕ

Τμηματικά και με την πρόταση… ΣΥΡΙΖΑ η δημοπράτηση του κεντρικού δρόμου της Κρήτης ● Μοναδική προσθήκη τα διόδια, για τα οποία υπάρχει συνεχής εμπαιγμός των κατοίκων του νησιού ● «Η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δύο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς» τόνισαν οι Ν. Παππάς και Χρ. Σπίρτζης.

Αντιμέτωποι με μια απίστευτη κοροϊδία βρέθηκαν οι κάτοικοι της Κρήτης ακούγοντας τον πρωθυπουργό να (ξανα)εξαγγέλλει από τα Χανιά την κατασκευή του Βόρειου Οδικό Αξονα του νησιού και μάλιστα με βάση το σχέδιο που η Νέα Δημοκρατία είχε απορρίψει πριν από δύο χρόνια, αλλά σήμερα το φέρνει ίδιο και απαράλλακτο.

Ο λόγος για την τμηματική δημοπράτηση του έργου, κομμένου σε τρία κομμάτια, σχέδιο που ο σημερινός υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής χαρακτήριζε «γονατογράφημα» και ανέφικτο να πραγματοποιηθεί. Το σχέδιο Καραμανλή προβλέπει, με δύο χρόνια καθυστέρηση, ακριβώς ό,τι προέβλεπε και το σχέδιο Σπίρτζη, δηλαδή τρία ξεχωριστά έργα και συγκεκριμένα: για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο (157,5 χλμ.) κατασκευή με σύμβαση παραχώρησης, για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη (22,44 χλμ.) κατασκευή μέσω ΣΔΙΤ και για το τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος (14 χλμ.) κατασκευή ως δημόσιο έργο.

Το σχέδιο αυτό είχε λοιδορηθεί πάμπολλες φορές από βουλευτές, υπουργούς και στελέχη της Ν.Δ., που έφταναν να δηλώνουν ότι θα γίνει ως ενιαίο έργο από την Κίσσαμο ώς τη Σητεία. Χαρακτηριστικότερη όλων είναι η δήλωση του βουλευτή Ηρακλείου, Λευτέρη Αυγενάκη, ο οποίος προεκλογικά δήλωνε: «Εμείς δεσμευόμαστε ότι ο ΒΟΑΚ θα γίνει και δεσμευόμαστε για ενιαία δημοπράτηση. Ο κατακερματισμός του έργου σε τμήματα δεν αποτελεί διασφάλιση βέλτιστης οικονομικής και κατασκευαστικής λύσης».

Τελικά η λύση αυτή φαίνεται πως ήταν η βέλτιστη και δύο χρόνια μετά υιοθετείται πλήρως από την κυβέρνηση Μητσοτάκη. Σε κοινή ανακοίνωσή τους οι βουλευτές Κρήτης του ΣΥΡΙΖΑ, ο τομεάρχης υποδομών Νίκος Παππάς και ο πρώην υπουργός Χρήστος Σπίρτζης αναφέρουν πως «η κυβέρνηση Μητσοτάκη ξόδεψε δύο χρόνια, κοροϊδεύοντας τους Κρητικούς» […] Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ανακοίνωσαν χωρίς να ντρέπονται την ίδια λύση με αυτή που είχαμε σχεδιάσει και εκκινήσει τις διαγωνιστικές διαδικασίες». Και ειρωνικά τονίζουν: «Φροντίστε, τουλάχιστον, όταν φτάσει η ώρα να παρουσιάσετε σχέδια και χάρτες, να βάλετε άλλα χρώματα…».

Διαχρονική πάντως είναι η κοροϊδία που υφίστανται οι Κρητικοί και με το θέμα των διοδίων. Χθες ο Κώστας Καραμανλής αλλά και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσαν και επισήμως πως το έργο θα έχει τουλάχιστον σε ένα μέρος του διόδια και πως αυτός είναι ο μόνος τρόπος υλοποίησης. «Αυτή είναι και η μόνη αλλαγή στο σχέδιο που είχαμε παρουσιάσει εμείς» λένε οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, τονίζοντας πως «η κυβέρνηση Αλέξη Τσίπρα είχε σχεδιάσει την ελεύθερη διέλευση στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης για τους μόνιμους κάτοικους του νησιού».

Τα διόδια

Ωστόσο επ’ αυτού ο κ. Σπίρτζης ποτέ δεν είχε εξηγήσει με σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο θα επιβάλλονταν διόδια μόνο στους τουρίστες και στους επισκέπτες, αλλά όχι στους μόνιμους κατοίκους (π.χ. πώς θα γινόταν η διέλευση ενός λεωφορείου, ΚΤΕΛ, ταξί κτλ που ανήκει σε κάτοικο του νησιού, αλλά μεταφέρει τουρίστες ή επισκέπτες από άλλη περιοχή της Ελλάδας).

Μάλιστα την περίοδο Σπίρτζη δίνονταν στη δημοσιότητα δημοσκοπήσεις που έδειχναν την αποδοχή των Κρητικών στα διόδια και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις είχαν παρουσιαστεί ακόμα και ενδεικτικές τιμές για το τίμημα της διέλευσης. Εκείνος που σταθερά επέμενε σε «ΒΟΑΚ χωρίς διόδια» ήταν ο περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης, (σ.σ. εκλεγμένος με το ΠΑΣΟΚ και την υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ), ο οποίος όμως ακούγοντας τις εξαγγελίες Μητσοτάκη μίλησε για «ιστορική μέρα για την Κρήτη» και (μάλλον) ξέχασε να αναφερθεί στο φλέγον θέμα των διοδίων.

Σε ό,τι αφορά τα χρονοδιαγράμματα, από το υπουργείο Υποδομών ανακοινώθηκε πως τα πρώτα εργοτάξια θα στηθούν στο τέλος του 2022 και ώς τις αρχές του 2024 θα έχουν ανοίξει όλα τα μέτωπα. Στις αρχές του 2026 εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα ανατολικά του Ηρακλείου δηλαδή τα 22 και τα 14 χλμ. μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, ενώ δεν δόθηκε χρονικό όριο υλοποίησης για το μεγάλο τμήμα των 157 χλμ. Χανιά – Ηράκλειο. Το τμήμα από Χανιά έως Κίσσαμο προτείνεται να προστεθεί στο μεγάλο έργο της σύμβασης παραχώρησης ως δικαίωμα προαίρεσης, ενώ για το τμήμα Αγιος Νικόλαος – Σητεία γίνεται λόγος για… αναζήτηση χρηματοδότησης.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: 31.05.2021