Η ΚΡΗΤΗ ΑΠΟΚΤΑ ΤΟΝ ΔΡΟΜΟ ΠΟΥ ΤΗΣ ΑΞΙΖΕΙ

Νέο ΒΟΑΚ με νέα χάραξη εξήγγειλε ο υπ. Υποδομών, Χρ. Σπίρτζης. Το νέο σχέδιο περιλαμβάνει δυτικά και το κομμάτι Κίσσαμος-Χανιά και ανατολικά προέκταση ώς τη Σητεία, ενώ οριστική είναι η απόφαση να μην πληρώνουν διόδια οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού, αλλά μόνο οι επισκέπτες και τα λεωφορεία.

Mε νέα χάραξη θα κατασκευαστεί στο μεγαλύτερο μέρος του ο νέος Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε χθες από το Ηράκλειο ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης.

Συνολικά 105 χιλιόμετρα από τα 181 της διαδρομής μεταξύ Χανίων και Αγίου Νικολάου θα κατασκευαστούν εκ νέου με βάση το σενάριο που επελέγη από τις προτάσεις που υπέβαλαν οι κατασκευαστικές εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στους σχετικούς διαγωνισμούς.

Στα 105 χιλιόμετρα των νέων τμημάτων με δύο ρεύματα ανά κατεύθυνση περιλαμβάνονται 24 χιλιόμετρα σήραγγες και 18 χιλιόμετρα γέφυρες.

Το έργο από τα Χανιά μέχρι τον Αγιο Νικόλαο έχει ήδη σπάσει σε τρία διαφορετικά τμήματα, ένα από Χανιά έως Χερσόνησο, το δεύτερο από Χερσόνησο ώς Νεάπολη και το τρίτο από Νεάπολη ώς Αγιο Νικόλαο.

Ο προϋπολογισμός και για τα τρία τμήματα του ΒΟΑΚ θα ανέλθει στο 1,7 δισ. ευρώ και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του εκτείνεται σε τέσσερα με πέντε χρόνια.

Σύμφωνα με τον υπουργό, η αξιολόγηση των προσφορών για τα δύο τμήματα που θα υλοποιηθούν με σύμβαση παραχώρησης ή ΣΔΙΤ πρόκειται να έχει ολοκληρωθεί ώς το φθινόπωρο του 2019.

Οπως τόνισε ο κ. Σπίρτζης, και μετά τις εκλογές ο ΣΥΡΙΖΑ θα είναι πάλι κυβέρνηση και θα ολοκληρώσει το συγκεκριμένο έργο που είναι ζωτικής σημασίας για την Κρήτη.

Ενδιαφερόμενοι επενδυτές

Για το έργο με σύμβαση παραχώρησης από Χανιά μέχρι Χερσόνησο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι εταιρείες: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P Αβαξ, Κοινοπραξία Μυτιληναίος-Acciona και η Vinci.

Για το δεύτερο κομμάτι του έργου Χερσόνησος-Νεάπολη, που θα πραγματοποιηθεί με σύμπραξη Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, έχουν υποβάλει προσφορές οι εταιρείες: ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Κοινοπραξία J&P Αβαξ- Μargeurite, Κοινοπραξία Μυτιληναίος-Acciona και η Shikun Binui. Το τρίτο κομμάτι, από Νεάπολη ώς Αγιο Νικόλαο, θα υλοποιηθεί ως κοινό δημόσιο έργο.

Η διάρκεια της παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου θα είναι για 35 χρόνια, ενώ ο υπουργός επανέλαβε πως οι μόνιμοι κάτοικοι του νησιού δεν θα πληρώνουν διόδια.

Οπως είπε ο κ. Σπίρτζης, διόδια θα πληρώνουν μόνο οι επισκέπτες και τα τουριστικά λεωφορεία, χωρίς όμως για άλλη μία φορά να δώσει διευκρινίσεις για το σύστημα καταβολής των διοδίων και κυρίως για το αν επαρκούν τα έσοδα μόνο από τους επισκέπτες για την αποπληρωμή του έργου.

Προεκτάσεις

Σημαντική αλλαγή σε σχέση με όσα αρχικά είχαν εξαγγελθεί αποτελεί η προσθήκη 32 χιλιομέτρων στο δυτικό κομμάτι του ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα το τμήμα από Χανιά μέχρι Κίσσαμο, κάτι που αποτελούσε πάγιο αίτημα της Περιφέρειας Κρήτης αλλά και του δυτικού τμήματος του νησιού.

Το συγκεκριμένο κομμάτι προστέθηκε στο έργο Χανιά-Χερσόνησος και θα κατασκευαστεί με βάση την ίδια σύμβαση παραχώρησης.

Αναφορικά με τον νομό Λασιθίου και την ανατολική προέκταση, ο περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης ζήτησε από τον υπουργό να δοθεί εντολή στις υπηρεσίες να τρέξουν οι μελέτες και από τον Αγιο Νικόλαο ώς τη Σητεία.

Αναφερόμενος στις τεχνικές μελέτες και τον σχεδιασμό για τον νέο Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης ο κ. Σπίρτζης τόνισε πως από το καλοκαίρι μέχρι τον Νοέμβριο του 2018 πραγματοποιήθηκαν σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου μετρήσεις και απογραφές για την καταγραφή των κυκλοφοριακών φόρτων τόσο από ειδικά συνεργεία όσο και από αυτογραφικά μηχανήματα.

«Με βάση αυτά τα στοιχεία μπορούμε να μιλάμε για ένα έργο ρεαλιστικό και βιώσιμο», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών.

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις: