ΜΕ… ΒΥΖΑΝΤΙΝΙΣΜΟΥΣ Η ΠΑΝΟΡΘΟΔΟΞΗ ΣΥΝΟΔΟΣ

Σε κρεσέντο παρασκηνιακών διαγκωνισμών και προσωπικών στρατηγικών επιδίδονται οι ορθόδοξοι ιεράρχες λίγο πριν από τη σύγκληση της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου των Ορθόδοξων Εκκλησιών, που ξεκινά σε δέκα μέρες στο Κολυμπάρι Χανίων.

Σκληρή γραμμή έναντι των διαφωνούντων με την Πανορθόδοξη Σύνοδο κρατά το Οικουμενικό Πατριαρχείο, καθώς στη χθεσινή συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου στο Φανάρι κατέστη σαφές πως δεν υπάρχει σκέψη αναβολής ή ματαίωσης της Συνόδου, ενώ ταυτόχρονα εστάλη αυστηρό μήνυμα προς όλους τους διαφωνούντες να «αρθούν στο ύψος των περιστάσεων».

Είχε προηγηθεί η απόφαση του Βουλγαρικού Πατριαρχείου να μη συμμετάσχει στη Σύνοδο, εκφράζοντας αντιρρήσεις ως προς τα προσυνοδικά κείμενα που θα τεθούν προς συζήτηση, αλλά και με τυπικά ζητήματα όπως η… σειρά με την οποία θα καθίσουν οι επίσκοποι των 14 Εκκλησιών.

Επί της ουσίας η Βουλγαρική Εκκλησία λειτουργεί σαν δορυφόρος του Πατριαρχείου της Μόσχας, υιοθετώντας θέματα που και ο Πατριάρχης πασών των Ρωσιών Κύριλλος έχει θέσει προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο.

Στους λόγους που επικαλείται για τη μη συμμετοχή της, η Βουλγαρική Εκκλησία εντάσσει και τις διαφωνίες επί των συνοδικών κειμένων που έχουν εκφράσει άλλες Εκκλησίες, μεταξύ των οποίων και η Εκκλησία της Ελλάδος.

Ο διάλογος με τις υπόλοιπες -αιρετικές για κάποιους- χριστιανικές ομολογίες (κυρίως με τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία), η συμμετοχή παρατηρητών από τις Εκκλησίες αυτές αλλά και οι διαδικασίες συμμετοχής και λήψης των αποφάσεων στην Πανορθόδοξη Σύνοδο είναι μερικά μόνο από τα ζητήματα που προκαλούν τριβές.

Εκπληξη και απορία

Για όλα αυτά χθες απάντησε με επίσημο ανακοινωθέν το Οικουμενικό Πατριαρχείο, τονίζοντας πως τα θέματα της Πανορθόδοξης Συνόδου έχουν συναποφασιστεί σε μια μακρά προπαρασκευαστική διαδικασία (σ.σ. που κράτησε τουλάχιστον δύο χρόνια), τονίζοντας πως επ’ αυτών έχουν ήδη συμφωνήσει οι προκαθήμενοι των 14 Εκκλησιών ή οι εκάστοτε εξουσιοδοτημένοι αντιπρόσωποί τους που συμμετείχαν στην προετοιμασία.

Συνεπώς το Οικουμενικό Πατριαρχείο εκφράζει έκπληξη και απορία για τις εσχάτως εκφρασθείσες θέσεις και απόψεις, τις οποίες αφού αξιολόγησε διαπίστωσε πως δεν συντρέχει λόγος αναθεώρησης της ήδη δρομολογηθείσας διαδικασίας.

Συνεπώς, το Φανάρι καλεί όλες τις Εκκλησίες να «προσκομίσουν τάς τυχόν προτάσεις τροπολογιῶν, διορθώσεων ἤ προσθηκῶν εἰς τά ὁμοφώνως ἐγκριθέντα κείμενα […] πρός τελικήν διαμόρφωσιν καί ἀπόφανσιν κατά τάς ἐργασίας τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Συνόδου».

Στην ουσία, κάτω από τις επιμέρους διαφωνίες κρύβεται η αμφισβήτηση της πρωτοκαθεδρίας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία προέρχεται κυρίως από το Πατριαρχείο της Μόσχας.

Δεν είναι τυχαίο πως αμέσως μετά την ακύρωση της συμμετοχής της Βουλγαρικής Εκκλησίας, η Μόσχα έκανε σαφές πως ακόμα και μία Εκκλησία να λείπει, τότε στην ουσία είναι άνευ αντικειμένου η Πανορθόδοξη Σύνοδος.

Μάλιστα ο Ρώσος Πατριάρχης Κύριλλος εμφανίστηκε ως ρυθμιστής των διαφωνιών, προτείνοντας να γίνει Προσυνοδική Διάσκεψη των Πατριαρχών στις 10 Ιουνίου για να επιλυθούν τα εκκρεμή ζητήματα.

Με τη χθεσινή του απόφαση το Οικουμενικό Πατριαρχείο δεν αφήνει να φανεί κανένα περιθώριο αμφισβήτησης του ρόλου του και καλεί τους πάντες να συμμετάσχουν στη Σύνοδο, από τις 16 έως τις 26 Ιουνίου στην Κρήτη, απειλώντας εμμέσως με απομόνωση όσους ιεράρχες ή Εκκλησίες δυναμιτίσουν το ιστορικό γεγονός.

(Κεντρική φωτογραφία: Ο χώρος στον οποίο θα γίνει η σύνοδος στο Κολυμπάρι Χανίων).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 07.06.2016