ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Αποκαλυπτική για τις προθέσεις της κυβέρνησης ως προς την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης ήταν η τοποθέτηση του υφυπουργού Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη, που ουσιαστικά προανήγγειλε την επιβολή διοδίων. Σε χθεσινή του συνέντευξη («Ράδιο Κρήτη») ο κ. Κεφαλογιάννης είπε πως «εξετάζονται όλοι οι τρόποι χρηματοδότησης. Είναι καιρός να μιλήσουμε ακόμα και για θέματα ταμπού, όπως είναι τα διόδια».

Οι εξελίξεις για τον ΒΟΑΚ έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στην Κρήτη, ειδικά μετά την προαναγγελθείσα ακύρωση των δύο διαγωνισμών που ήταν σε εξέλιξη από την προηγούμενη κυβέρνηση (για τα τμήματα Χανιά – Ηράκλειο και Χερσόνησος – Νεάπολη όπου είχαν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον πέντε εταιρείες ή κοινοπρακτικά σχήματα από την Ελλάδα και το εξωτερικό).

Ενώ οι διαγωνισμοί πρέπει να θεωρούνται πλέον παρελθόν, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποφεύγει να δώσει οποιοδήποτε χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του έργου όπως του ζητά επανειλημμένα ο περιφερειάρχης Κρήτης. Και όλα αυτά για ένα έργο για το οποίο ο ίδιος τον Σεπτέμβριο του 2017 δήλωνε σε ειδική ημερίδα της Ν.Δ. στην Κρήτη για την οδική ασφάλεια πως έχει ρεαλιστικό σχέδιο υλοποίησης.

Η χθεσινή αναφορά του υφυπουργού Μεταφορών για το «σπάσιμο του ταμπού των διοδίων» αποδεικνύει ποιο είναι το σχέδιο αυτό. Το αίτημα για κατασκευή του δρόμου χωρίς διόδια εδράζεται στο γεγονός ότι στην Κρήτη δεν υπάρχουν ασφαλείς εναλλακτικές οδεύσεις για τη μετακίνηση από τη μία πλευρά του νησιού στην άλλη, συνθήκη απαραίτητη σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία για την επιβολή διοδίων.

Διόδια και με ΣΥΡΙΖΑ

Η συνέντευξη του υφυπουργού Μεταφορών προκάλεσε ήδη έντονες αντιδράσεις από τους βουλευτές Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρη Μαμουλάκη και Νίκο Ηγουμενίδη, αλλά και από τον περιφερειάρχη Σταύρο Αρναουτάκη, που τόνισε πως με το σχέδιο της νέας κυβέρνησης δεν θα δούμε ΒΟΑΚ ούτε το… 2025.

Ωστόσο η αλήθεια είναι πως επιβολή διοδίων στον ΒΟΑΚ (αλλά μόνο για τους επισκέπτες) σχεδίαζε και ο τέως υπουργός Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστος Σπίρτζης.

Βέβαια ο τέως υπουργός είχε αποφύγει να δώσει διευκρινίσεις για το πώς θα εφαρμοζόταν το σύστημα αυτό στην πράξη, κρατώντας μυστικές τις λεπτομέρειες του σχεδιασμού, για παράδειγμα πώς θα γινόταν ο διαχωρισμός των οδηγών ή των οχημάτων (αν δηλαδή θα απαλλάσσονταν οι μόνιμοι κάτοικοι ή τα ταξινομημένα στην Κρήτη οχήματα).

Η γενική αίσθηση που υπήρξε στην Κρήτη ήταν ότι η επιβολή διοδίων μόνο για τους επισκέπτες ήταν η «κερκόπορτα» που άνοιγε τον δρόμο προς την καθολική επιβολή.

Η αίσθηση αυτή έγινε βεβαιότητα όταν το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 2018 συνεργεία του υπουργείου Υποδομών με τη συνδρομή της Τροχαίας σταματούσαν οδηγούς στον ΒΟΑΚ και τους ρωτούσαν πόσο συχνά χρησιμοποιούν τον δρόμο και αν θα ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν συγκεκριμένο αντίτιμο για τη διαδρομή που κάνουν.

Ενα χρόνο νωρίτερα η «Εφ.Συν.» είχε αποκαλύψει την ύπαρξη δημοσκόπησης στην Κρήτη με τα ίδια ερωτήματα, η οποία μάλιστα κατέληγε και σε συμπεράσματα για το αποδεκτό αντίτιμο των διοδίων μεταξύ 2,20 και 2,60 ευρώ για τη διαδρομή Ηράκλειο-Ρέθυμνο και από 1,90 έως 2,40 ευρώ για τη διαδρομή Ρέθυμνο-Χανιά.

Το αίτημα των Κρητικών για κατασκευή σύγχρονου δρόμου στο νησί παραμένει επιτακτικό. Η Κρήτη θρηνεί σχεδόν 700 νεκρούς σε διάστημα 10 ετών σε τροχαία δυστυχήματα. Εκείνο που ζητούν όμως πιο επιτακτικά οι Κρητικοί είναι να τους πουν την αλήθεια, αν δηλαδή το κράτος σκοπεύει να τους παράσχει ίσες ευκαιρίες στην ασφαλή μετακίνηση με τους κατοίκους της υπόλοιπης Ελλάδας ή αν θα χρειαστεί γι’ αυτό να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών στις 18.09.2019