ΠΡΟΧΩΡΑ Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ

Την δεύτερη φάση αξιολόγησης πέρασε η προσφορά της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου.  Ο τεχνικός φάκελος της μοναδικής εταιρίας που έχει καταθέσει προσφορά για το έργο εγκρίθηκε την Τρίτη 4 Απριλίου από την επιτροπή του διαγωνισμού και πλέον αναμένεται η εξέταση της οικονομικής προσφοράς την οποία έχει υποβάλλει η κοινοπραξία. 

Με δηλώσεις του ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης, ο οποίος συμμετέχει στην επιτροπή αξιολόγησης εμφανίστηκε αισιόδοξος πως ενδεχομένως η εξέταση και του τρίτου φακέλου να έχει ολοκληρωθεί μετά το Πάσχα και πολύ σύντομα να υπάρξει οριστικός ανάδοχος του έργου.

Την ίδια στιγμή προχωρούν και οι αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία για το συγκεκριμένο έργο και ενώ έχει ήδη κατατεθεί αναλυτικότατος φάκελος με τις επισφάλειες του έργου προς την ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, από την οποία αναμένεται και η βασική χρηματοδότηση του εγχειρήματος.

Τα μέλη της «Πρωτοβουλίας πολιτών για τη διάσωση, προβολή και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδος» προκρίνουν ως ασφαλέστερη, οικονομικότερη και περιβαλλοντικά φιλικότερη την επαναφορά του σχεδίου για τον λοξό διάδρομο στο υπάρχον αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης, καθώς και την γενικότερη αναβάθμιση και επέκτασή του με το δεδομένο της παραχώρησης εκτάσεων από την 126 Πτέρυγα Μάχης στην Αλικαρνασσό.

Σε τοπικό επίπεδο η Πρωτοβουλία θέτει σημαντικότατα ζητήματα όπως η απαγόρευση αλλαγής των χρήσεων γης, η οποία έχει χαρακτηριστεί με αποφάσεις των δασαρχείων ως «υψηλής παραγωγικότητας» ενώ πρόκειται να απαιτήσουν την διενέργεια μετρήσεων από τις κρατικές υπηρεσίες για να διακριβωθούν τα σημερινά επίπεδα ρύπανσης της γης, του αέρα και των νερών της περιοχής, αλλά και τα υπάρχοντα επίπεδα θορύβου  ώστε να υπάρχει μέτρο σύγκρισης για κάθε επεμβατική ενέργεια που θα γίνει στην περιοχή τους στο μέλλον, αν και εφόσον προχωρήσει το σχέδιο κατασκευής του αεροδρομίου.

Σημαντικότατο θέμα τέλος είναι η αναγκαία μετεγκατάσταση των οικισμών της περιοχής αλλά και η θωράκιση των σπιτιών που βρίσκονται σε μεγαλύτερη ακτίνα γύρω από το αεροδρόμιο, ζητήματα για τα οποία δεν υπάρχει η παραμικρή πρόβλεψη στον μέχρι σήμερα σχεδιασμό του έργου.

Εν τω μεταξύ, σε περίπου δύο μήνες αναμένεται η έκδοση της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις τρεις προσφυγές που έχουν κατατεθεί εναντίον του έργου ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η διεθνής καμπάνια συλλογής υπογραφών κατά του αεροδρομίου.

(Κεντρική φωτογραφία: Από αφίσα διαμαρτυρίας για το νέο αεροδρόμιο της «Πρωτοβουλίας πολιτών για τη διάσωση και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας»).

Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα των Συντακτών, στις 05.04.2017