Η ΤΕΡΝΑ-GMR και η ENVECO κατέθεσαν νέα μελέτη χωρίς να δίνουν απαντήσεις στα θέματα της μόλυνσης του υδροφόρου ορίζοντα. ● Η δημοτική αρχή του Βασίλη Κεγκέρογλου αποδέχεται τη μελέτη που είχε απορρίψει πριν από δύο χρόνια, πετώντας στα σκουπίδια τις επισημάνσεις των πολιτών.
Μπορεί η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι να έχει πλέον ξεπεράσει σε πρόοδο το 40%, ωστόσο δεν έχει αλλάξει σε τίποτα ο έωλος χαρακτήρας των μελετών που τη συνοδεύουν, με σημαντικές ελλείψεις αλλά και σκόπιμες παραπλανήσεις της κοινής γνώμης.
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που είχε καταθέσει η ENVECO για λογαριασμό της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR είχε απορριφθεί το 2023, τόσο από την Περιφέρεια Κρήτης όσο και από το Δημοτικό Συμβούλιο Μινώα Πεδιάδας, καθώς είχαν επισημανθεί σημαντικά προβλήματα κυρίως ως προς τη διαχείριση των λυμάτων του αεροδρομίου, την ανυπαρξία αντιπλημμυρικών έργων και άλλες επιμέρους παραμέτρους σχετικά με ζητήματα ασφαλείας κτλ.
Πριν από λίγες μέρες, οι εταιρείες παρουσίασαν συμπληρωματικό τεύχος της ΜΠΕ, στο οποίο υποτίθεται πως αντιμετωπίζονται τα προβλήματα που είχαν επισημανθεί. Η νέα ΜΠΕ έχει τεθεί προς διαβούλευση μέχρι σήμερα στο site της Περιφέρειας Κρήτης, ενώ την Τετάρτη κλήθηκε να πάρει σχετική απόφαση το Δημοτικό Συμβούλιο Μινώα Πεδιάδας.
Πολυετής αγώνας
Ωστόσο, όπως αναφέρουν τόσο οι πολίτες που εδώ και χρόνια δίνουν αγώνα για την αποτροπή της κατασκευής του αεροδρομίου όσο και οι εκπρόσωποι της τοπικής Δημοτικής Επιχείρησης Υδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑΜΠ), οι βασικές ενστάσεις τους για τη διαχείριση των υδάτων όχι μόνο δεν έχουν ληφθεί υπόψη, αλλά αγνοούνται παντελώς. Αντίθετα, υπάρχουν πολλά άλλα σημεία στα οποία, όπως καταγγέλλεται, επιχειρείται ξεκάθαρη παραπλάνηση της κοινής γνώμης αλλά και των τοπικών αρχών.
Ο διευθυντής της ΔΕΥΑ, Αντώνης Κοζυράκης, τονίζει πως η εταιρεία δεν δίνει και πάλι καμία απάντηση για την εκροή του βιολογικού καθαρισμού, η οποία προβλέπεται μετά από επεξεργασία να «εμπλουτίζει» τον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής.
Στην ουσία, δεν πρόκειται για «εμπλουτισμό», αλλά για μεγάλο κίνδυνο μόλυνσης, αν κάτι πάει στραβά στην όλη επεξεργασία και, όπως τονίζει ο ίδιος, η ΔΕΥΑ προτείνει τα νερά από τον βιολογικό του αεροδρομίου να οδηγούνται μόνο για την άρδευση και όχι στις πηγές από όπου υδροδοτούνται περιοχές του Δήμου Μινώα αλλά και κάποιες του Δήμου Ηρακλείου.
«Η εταιρεία ακόμα και στη συμπληρωματική ΜΠΕ που κατέθεσε δεν δίνει καμία απάντηση για το συγκεκριμένο ζήτημα. Ακόμα και το “backup” σχέδιο που προβλέπει ότι σε περίπτωση προβλήματος στην επεξεργασία θα γίνεται μεταφορά των λυμάτων με βυτιοφόρα, είναι ανεδαφικό», σχολιάζει ο ίδιος. Επίσης, τονίζει πως από τη νέα ΜΠΕ προβλέπεται πως οι έλεγχοι στις εγκαταστάσεις του αεροδρομίου θα γίνονται από φορέα που θα προσλάβει η ίδια η εταιρεία του αεροδρομίου και συνεπώς επιφυλάσσει για τον εαυτό της ταυτόχρονα ρόλο ελεγκτή και ελεγχόμενου.
«Θα είναι αργά»
Ακόμα πιο επικριτική είναι η πρόεδρος της Πρωτοβουλίας Πολιτών για τη διάσωση και αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας, Φωτεινή Κουτράκη, η οποία τονίζει πως εξαρχής ήταν λάθος η απόφαση για την κατασκευή του αεροδρομίου. «Στην ουσία καταστρέφουν μια ολόκληρη περιοχή, μολύνουν τα νερά μας, ξεριζώνουν 250.000 ελαιόδεντρα και δεν μας αναγνωρίζουν καν ως “αγροτική περιοχή”, με σκοπό να προχωρήσει ένα παράλογο έργο», λέει η ίδια.
«Δεν είναι μόνο τα νερά, για τα οποία μας κοροϊδεύουν. Είναι τα ψεύτικα στοιχεία για τους ρύπους, είναι τα στοιχεία που αποκρύπτει η μελέτη για τη σεισμικότητα της περιοχής (φανταστείτε πως δεν λαμβάνουν υπόψη τους τον σεισμό των 5,8 Ρίχτερ του 2021 που κατέστρεψε όλη την περιοχή μας), είναι η ανυπαρξία προστασίας των περιοχών NATURA, ακόμα και τα θέματα της ασφάλειας των πτήσεων τα οποία υποβαθμίζονται και πάλι με ψεύτικα στοιχεία», αναφέρει, ενώ τονίζει με νόημα: «Τα Τέμπη δεν απέχουν πολύ από το Αρκαλοχώρι. Εμείς τα λέμε αλλά όταν θα συνειδητοποιήσουν όλοι την αλήθεια θα είναι αργά».
Οι αστερίσκοι
Η Πρωτοβουλία πολιτών κατέθεσε εκτενή εισήγηση στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου την Τετάρτη 26/2, ζητώντας και πάλι την απόρριψη της μελέτης, αναλύοντας διεξοδικά όλα τα παραπάνω, αλλά επισημαίνοντας και τα θέματα της ηχορύπανσης, της 24ωρης λειτουργίας, καθώς δεν προβλέπεται περιορισμός των πτήσεων τη νύχτα, το ζήτημα της προστασίας των αρχαιολογικών χώρων και ειδικά στην περιοχή Παπούρα, όπου βρέθηκαν σημαντικές αρχαιότητες αλλά πρόκειται να τοποθετηθεί το ραντάρ, τα προβλήματα που προκύπτουν από τη συνύπαρξη με το στρατιωτικό αεροδρόμιο και πολλά άλλα.
Ωστόσο, με ευθύνη του δημάρχου Βασίλη Κεγκέρογλου και του προέδρου του Δ.Σ., Γιώργου Καλογεράκη, η εισήγηση της Πρωτοβουλίας δεν μοιράστηκε καν στα μέλη του δημοτικού συμβουλίου, μεθοδεύοντας την αποδοχή της πρότασης του δημάρχου για «έγκριση υπό όρους της νέας μελέτης», παρ’ όλο που δεν αντιμετωπίζονται τα θέματα για τα οποία το ίδιο Δ.Σ. απέρριψε την προηγούμενη.
Η μέθοδος αυτή, της έγκρισης με αστερίσκους, αποτελεί μοτίβο για τις τοπικές αρχές της Κρήτης (κυρίως για την Περιφέρεια Κρήτης), ώστε να ανοίγει ο δρόμος για τα σχέδια κάθε λογής επενδυτών (αεροδρόμιο, βιομηχανικές ΑΠΕ κτλ.).